
Audi RS 3 sportback – Kyalami Green kanon met een vijfcilinderhart
Sommige auto’s fluisteren. De nieuwe Audi RS 3 Sportback? Die fluistert niet, die roept — in Kyalami Green nota bene. Je ziet hem van ver aankomen en dat is maar goed ook, want in deze compacte sportwagen schuilt een 400 pk sterke krachtbron die sneller reageert dan je ochtendkoffie.
De RS 3 oogt als een gespierde atleet in een op maat gemaakt racepak. Het Kyalami Green spat van de carrosserie, terwijl de RS-elementen in carbon en matzwarte accenten hem een agressieve rand geven. De 19” Palladium-velgen met Pirelli P Zero Trofeo R-banden maken het plaatje af: dit is geen boodschappenauto, dit is een statement.
De RS 3 oogt als een gespierde atleet in een op maat gemaakt racepak. Het Kyalami Green spat van de carrosserie, terwijl de RS-elementen in carbon en matzwarte accenten hem een agressieve rand geven. De 19” Palladium-velgen met Pirelli P Zero Trofeo R-banden maken het plaatje af: dit is geen boodschappenauto, dit is een statement.
De Matrix LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers zorgen niet alleen voor optimale verlichting, maar ook voor een lichtshow die je buren stiekem toch mooi vinden. En dankzij de verduisterde achterruiten blijft er toch nog een vleugje mysterie over.



MOTOR
Onder de motorkap vinden we Audi’s legendarische 2.5 TFSI-vijfcilinder met 294 kW / 400 pk, gekoppeld aan een razendsnelle S tronic. De 0 naar 100 km/u sprint? Slechts 3,8 seconden. Of in andere woorden: even je ogen knipperen en je bent je rijbewijs kwijt.
En dan het geluid… Met de RS sportuitlaat klinkt hij alsof er een rallywagen onder je zit te wachten om losgelaten te worden. Het is geen motor die enkel presteert, het is een motor die zingt — en bij hoogtoerig rijden krijg je er kippenvel bij.
De verhoogde topsnelheid van 280 km/u is waarschijnlijk voor op de Duitse Autobahn, maar we hebben er toch even bij gefantaseerd.
Qua verbruik? Officieel tussen 9 en 10 liter per 100 km, maar laten we eerlijk zijn: wie de RS 3 koopt om zuinig te rijden, heeft de brochure waarschijnlijk verkeerd gelezen.



Rijcomfort
De adaptieve vering met Audi Drive Select laat je schakelen tussen dagelijks comfort en pure circuitmodus. In Dynamic-stand voel je elk steentje op de weg, maar ook elke microseconde tijdwinst in de bocht. Dankzij quattro-vierwielaandrijving en die plakkerige Trofeo R-banden is grip nooit een probleem — tenzij je het bewust zoekt.
Voor stadsgebruik is hij verrassend handelbaar. Alleen de sportieve kuipzetels herinneren je eraan dat je eigenlijk in een compacte raket zit.
Interieur
Binnenin is het zwart wat de klok slaat: Dinamica-leder met honingraatmotief, carbonaccenten en RS-kuipzetels die je stevig op hun plek houden. Het digitale cockpitdisplay is volledig instelbaar en geeft in RS-modus grote, race-geïnspireerde tellers weer.
Het Pack Climate en Pack Comfort Plus zorgen ervoor dat je ondanks de brute prestaties in alle luxe onderweg bent. En ja, er is ook een ISOFIX-bevestiging voor kinderzitjes — voor wie zijn kroost wil laten wennen aan G-krachten.



Conclusie
De Audi RS 3 Sportback (2025) is niet zomaar een sportieve hatchback. Het is een pure rijdersauto met prestaties die zelfs sommige supercars doen blozen, verpakt in een praktisch en compact formaat. In Kyalami Green is hij onmogelijk te negeren — en geloof ons, je wil ook niet dat mensen hem negeren.
Met een prijskaartje van €87.990 (incl. opties) krijg je niet alleen snelheid maar ook karakter, uitstraling en dat unieke vijfcilindergeluid waar autoliefhebbers wereldwijd warm van worden.