De Land Rover Defender 90 V8, De Offroader met een pittig karakter
De eerste Land Rover Defender die we mogen testen is direct eentje om u tegen te zeggen. De Defender 90 V8, de korte variant van de Defender met de grootste motor klinkt niet slecht, toch?
De welbekende Defender kreeg al een tijdje terug een hele update waardoor veel mensen het gevoel hadden dat het offroad karakter van de Defender een beetje verdwenen is, we moeten hier deels mee akkoord gaan. De Defender heeft nu een wat meer luxe uitstraling en een geüpdatet interieur.
Het design van de Land Rover Defender 90 vinden we alvast top! De Defender 110 en 130 zijn zeer ruime auto's maar als we puur design van de Defender bekijken zijn wij alvast volle fan voor de 90 variant, kleiner maar heeft toch meer de uitstraling van de vorige Defender. Kort, compact maar zo veelzijdig in gebruik en mogelijkheden!
De Defender 90 die wij mochten testen was uitgevoerd in het prachtige Santorini Black met bijpassende 22 inch Gloss Black velgen gecombineerd met een Vintage Tan interieur. Een uitvoering die je zomaar zou kunnen zien in één van de James Bond films denken we dan!
MOTOR
De Land Rover Defender 90 V8 is aangedreven door (wel ja...) de 5.0L V8 benzine motor. Deze V8 levert maar liefst 525 pk op, die alle vermogen naar de vierwielen stuurt, hierdoor doet deze Defender de sprint naar 100km/u in 5,2 seconden en deze sprint stop aan 240 km/u. Een offroader met deze prestaties, toch even verschieten.
Het verbruik van de Land Rover Defender 90 ligt ongeveer op 14,2 liter per 100 km. Gezien onder de motorkap een 5.0 V8 ligt zijn dit cijfers die zeker meer dan ok zijn.
Rijcomfort
Het rijcomfort van deze Defender 90 is zeer comfortabel, dit ook wel omdat het toch wat in zijn karakter ligt als offroader, zowel op straat of offroad moet deze goed presteren. Tijdens de test hebben we de extremen niet gaan opzoeken maar konden we wel met zekerheid zeggen dat deze een zeer aangename rit bezorgt in gelijk welke situatie.
Je neemt plaats in zachte en comfortabele zetels die je niet echt ondersteunen aan de flanken, dit is wel iets dat je mist als je wat het sportievere bochtenwerk wil doen. Maar hier opnieuw weerspiegelen deze zetels het karakter van de Defender 90 comfortabel en simpel, perfect om je in elke situatie een goed gevoel te geven.
Interieur
Binnenin is deze Defender 90 helemaal vernieuwd, een modern interieur met een groot touchscreen scherm die goed zichtbaar is voor de bestuurder en de bijzitter.
Hier en daar heeft Land Rover wel enkele leuke details er nog ingelaten om je toch nog het offroader gevoel te geven. Zoals de zichtbare bouten en schroeven in de deur en middenconsole, de versnellingspook die wat hoger in het dashboard zit dan je zou verwachten en het opschrift 'Defender' in het interieur zijn leuke details die de Defender zijn interieur wel af maken.
Het scherm achter het alcantara stuur is duidelijk en aanpasbaar van display en info indien gewenst.
Op de achterbank is er plaats voor twee volwassenen, achteraan ook een platte laadvloer waardoor de achterbank meer dan ruim genoeg aanvoelt, koffer ruimte in de Defender 90 is wel nihil, tenzij je de achterbank neerklapt, dan heb je weer meer dan voldoende ruimte.
Conclusie
Wil je een offroader, een legende, een prachtige motor/geluid en toch een auto die perfect dagelijks te gebruiken is?
Kijk dan zeker eens naar deze Defender 90 V8, deze heeft de looks, het praktische en het sportieve allemaal in één 'kleine' offroader.
Prijs
De Land Rover Defender 90 V8 die wij mochten testen heeft een prijskaartje van
€ 140.216,00 incl BTW. Maar er is al een Defender 90 V8 vanaf € 137.200,00 incl. BTW.