
AUDI RS Q8 PERFORMANCE – WAITOMO BLUE GIGANT MET SUPERCAR-DNA
Sommige SUV’s proberen sportief te zijn. De Audi RS Q8 Performance is sportief en hoe. In zijn Waitomoblauwe metallic outfit straalt hij pure kracht uit, alsof hij op elk moment kan veranderen in een raket. Hij is groot, bruut en tegelijk verfijnd: een wolf in maatpak, maar met 640 pk onder de motorkap.
Vanop afstand herken je meteen zijn imposante silhouet: 23” Audi Sport-velgen met Y-design, matgrijs met aluminium accenten, vullen de wielkasten perfect. De Shadow Look en zwarte dakreling geven hem een dreigende presence, terwijl de OLED-achterlichten een futuristische handtekening vormen zelfs bij stilstand lijkt hij te bewegen.
De Matrix LED-koplampen met laserlicht zetten de nacht om in dag. Voeg daar de verduisterde ruiten en het subtiele carbon in de details aan toe, en je krijgt een SUV die geen aandacht vraagt maar eist.



MOTOR
Onder de motorkap schuilt de 4.0-liter V8 biturbo, goed voor 471 kW / 640 pk en 850 Nm koppel. De achttraps Tiptronic schakelt zo snel dat je nauwelijks beseft dat er een transmissie tussen zit.
Van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden dat is supersportwagen-territorium, maar dan met vijf zitplaatsen en een trekhaak.
Van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden dat is supersportwagen-territorium, maar dan met vijf zitplaatsen en een trekhaak.
Het geluid? Diep, brullend, verslavend. De RS sportuitlaat zorgt voor een symfonie die zelfs op parkeerstand kippenvel bezorgt. In Dynamic-modus klinken de ontploffingen bij opschakelen alsof de Nürburgring door je speakers galmt.
Officieel verbruikt hij rond de 13 liter per 100 km, maar laat ons eerlijk zijn: wie een RS Q8 koopt om zuinig te rijden, heeft de verkeerde prioriteiten.



Rijcomfort
De adaptieve luchtvering en quattro-vierwielaandrijving geven de RS Q8 een dubbel karakter. In Comfort-modus glijdt hij over de weg als een luxelimousine. Schakel over naar Dynamic en het lijkt alsof 2.3 ton fysica plots irrelevant is.
De actieve rolstabilisatie houdt de kolos vlak in de bochten, en met het Pack Assistance Plus doet hij bijna alles zelf behalve glimlachen, dat mag jij doen.
De actieve rolstabilisatie houdt de kolos vlak in de bochten, en met het Pack Assistance Plus doet hij bijna alles zelf behalve glimlachen, dat mag jij doen.
Ondanks zijn formaat voelt hij verrassend lichtvoetig. De besturing is precies, de grip oneindig. En dankzij de ventilatie- en massagezetels kom je zelfs na een lange rit ontspannen uit.
Interieur
Binnenin is het pure Audi-perfectie: zwart leder met blauwe stiksels, mat carbon inleglijsten, en een afwerking waar zelfs Bentley van zou knikken.
De Audi Virtual Cockpit en de dubbele MMI-touchscreens zorgen voor een cockpitgevoel dat zowel hightech als intuïtief aanvoelt.
De Audi Virtual Cockpit en de dubbele MMI-touchscreens zorgen voor een cockpitgevoel dat zowel hightech als intuïtief aanvoelt.
Achterin is ruimte genoeg voor passagiers én bagage of, als je wil, een kinderzitje met ISOFIX. Want ja, zelfs de volgende generatie mag weten wat 640 pk doet.



Conclusie
De Audi RS Q8 Performance (2025) is de belichaming van brute kracht verpakt in elegantie. Hij combineert supercarprestaties met SUV-comfort en Audi-precisie.
In Waitomo Blue is hij tegelijk stijlvol en meedogenloos een machine die indruk maakt op de oprit én op het circuit.
Met een prijskaartje van €189.080 (incl. opties) krijg je niet enkel een SUV, maar een ervaring: snelheid, luxe, geluid en uitstraling in één machtig geheel.
Of zoals Audi het zelf zou zeggen: “Voorsprong door techniek” maar deze keer met een brul die je niet vergeet.
Of zoals Audi het zelf zou zeggen: “Voorsprong door techniek” maar deze keer met een brul die je niet vergeet.