Het pronkstuk van cupra, de formentor
De Cupra Formentor is het allereerste model dat Cupra zelf op de markt bracht. Voordien was Cupra vooral bekend om de sportieve versies van Seat. Met deze Formentor komt Cupra zijn allereerste eigen SUV voorstellen, wij hadden het geluk een test met deze wagen te mogen doen. Onze test auto was de Cupra Formentor e-Hybrid, dit wil zeggen dat we zowel beschikten over een benzine motor maar dit gecombineerd met een elektromotor om de prestaties in positieve zin te beïnvloeden.
Wij waren grote fan van het design van dit nieuwe model, de strakke lijnen over heel de auto, de bumper vooraan met grote luchtinlaten en dan de welbekende lichten die zorgen voor een sportief gevoel. Ook achteraan genieten we van een serieuze lichtpartij, één grote lichtstreep die de twee achterlichten met elkaar verbinden. Het enigste nadeel bevindt zich aan de achterzijde van deze Formenter e-hybrid, hier heb je vier zogenaamde uitlaten die zoals in vele merken jammergenoeg sierstukken zijn...
MOTOR
De Cupra heeft een 1.4 benzine motor met een elektromotor van 116pk die samen 245 pk leveren voor deze sportieve SUV. Dit zorgt voor een positieve CO2 uitstoot van 30 g/km.
Deze hybride heeft een automaat met zes versnellingen, maar door de combinatie benzine en elektrisch voel je nooit echt wanneer de benzine motor van versnelling wisselt.
Tijdens onze test was het gemiddelde verbruik van de Cupra Formentor 5,4l per 100km en bij het sportiever rijden gaat dit naar 6,7 liter wat natuurlijk zeer zuinig is voor een sportieve SUV!
Rijcomfort
Het rijcomfort van de Formentor is zeer aangenaam, na onze test met de Cupra Leon e-Hybrid hadden we de smaak te pakken en zijn we wel overtuigd van het hybride rijden. Geen stress meer om laadpalen te vinden of om niet op je bestemming aan te komen, hier heb je het voordeel dat je elektrisch kan rijden wanneer je dit wenst maar is de batterij op? Geen enkel probleem dan rij je vlot verder op de benzine motor!
De Formentor voelt stevig aan op de baan, sportief wanneer je dit wenst maar even goed comfortabel voor een lange rit! Het enige nadeel bij het rijden in de 'Cupra' modus (de meest sportieve modus), is dat er een zeer sterk geluid uit de speakers in de cockpit komen, dit past niet echt bij deze auto. Het geeft wel een extra touch aan de rijbeleving maar voor ons persoonlijk was dit niet nodig.
Je neemt plaats in comfortabele zetels maar toch met een sportieve look en genoeg ondersteuning. Onze Formentor was uitgerust met de lederen sportzetels die van zeer goede kwaliteit waren!
In het algemeen een zeer leuke SUV die vlot rijdt, genoeg kofferruimte en voldoende zitplaats achterin. De elektro- en benzinemotor werken perfect samen om de beste performance uit deze SUV te krijgen!
Interieur
Als we een kijkje nemen in het interieur merken we direct wel op dat we in een sportieve Seat zitten, veel dezelfde elementen komen terug maar dan in een mooier en sportiever Cupra jasje gestoken. Hier ook gelet op details in de koperen kleur.
Mooi lederen stuurwiel die perfect in de hand ligt met twee extra knoppen ( een start knop voor de motor en een Cupra knop die de rijmodi selecteert ), virtual cockpit & een groot touchscreen scherm om alles duidelijk weer te geven voor zowel de passagiers als de bestuurder.
Wij zijn alvast fan!
Conclusie
Wil je uitblinken met een model die je nog niet veel op de baan ziet & zowel comfort en sportiviteit combineert?
Neem dan zeker een kijkje naar deze Cupra Formentor E-Hybrid in het prachtige Petrol Blauw Mat kleur! Dit is in onze ogen een perfect geslaagde SUV die Cupra op de markt bracht! Deze Formentor is zowel als dagelijkse auto prima voor stadsverkeer waar je volledig elektrisch mee kan rijden, maar zeker en vast de perfecte auto om een lange reis mee te maken.
Prijs
Onze testwagen heeft een prijskaartje van €54.544,72 incl BTW.
En er is al een Cupra Formentor E-Hybrid vanaf € 32.760,00 incl BTW.

Meer AUTOS...

Back to Top