Nieuwe Jaguar F-Type
Hier is hij dan! De nieuwe Jaguar F-Type of zeg ik beter de vernieuwde F-Type? Zeven jaar na de eerste F-Type hebben we het genoegen om de krachtigste F-Type te testen: de Jaguar F-Type R P575.
Hoewel het design evolueert, blijft de strakke lijn van de Jaguar F-Type intact. Vooraan wordt het nieuwe grotere radiatorrooster geaccentueerd door twee dunne led-lampen. Zoals gebruikelijk bij facelifts evolueren ook de achterlichten, want die krijgen nu een meer hoekige vorm.
Er is een ruime keuze kleuren waarin je de F-Type kan verhullen. Maar indien je wil opvallen, kies dan voor het SVO Premium Palette Yellow. Prachtig in de zon maar ook even stijlvol in de winter maanden. Wat zeker is, dit kleur trekt de aandacht. Tijdens onze test kregen we heel wat positieve reacties van andere weggebruikers. 
MOTOR
De Jaguar F-Type R P575 heeft een 5.0L V8 benzine motor met 575pk en 700nm koppel. De 0-100km/u doet de Jaguar vlot in 3,7 seconden, dit komt o.a door de vierwielaandrijving. De auto heeft een topsnelheid van 300km/u.
Tijdens onze test verbruikte de wagen ongeveer 12,7l/100km, op de snelweg gaat dit gemakkelijk naar 10l en bij het sportief rijden gaat dit dan snel terug de hoogte in naar 16 à 17l.
Deze motor heeft een prachtig geluid, eens je de wagen leert kennen kan je de motor en uitlaat zeer mooie klanken laten produceren. Want zeg nu zelf welke autoliefhebber wordt niet gelukkig door het geluid van een V8?
Rijcomfort
Tijdens onze test ontdekten we een auto die duidelijk comfortabel is, in zijn comfort & sneeuw/regen stand is hij zelf zeer comfortabel. Als je de F-Type dan in zijn Dynamic stand gaat zetten laat deze Jaguar zijn andere kant zien, de sportievere kant. De meters in het dashboard worden rood, het stuur wordt zwaarder en de gas respons is nog directer. Ook het klepje in de uitlaat gaat open en zorgt ervoor dat de F-Type nog luider gaat klinken.
Interieur
Zoals je bij een Jaguar mag verwachten zien we hier een volledig lederen interieur met contrasterende aluminium accenten. Het stuurwiel ligt goed in de hand en is voorzien van de nodige functietoetsen.
Naast de digitale teller achter het stuur maakt het nieuwe Touch Pro systeem zijn intrede, waarmee ook een aantal fysieke knoppen verdwijnen. Een 10” scherm neemt de multimedia, connectiviteit, navigatie, audio en Apple CarPlay / Android Auto voor zijn rekening, daaronder is er een kleiner exemplaar voor de verwarming en ventilatie.
Conclusie
Natuurlijk is de F-Type niet de meest praktische coupé en ook niet de meest betaalbare op de markt. Maar dankzij de verbeteringen aan het onderstel verandert hij wel in een van de meest complete GT’s. Ondertussen blijft hij nog steeds een glimlach op de gezichten toveren, met het prachtig geluid van deze 5.0L V8!
Prijs
Onze testwagen heeft een prijskaartje van €135.755,00 incl BTW.

Meer AUTOS...

Back to Top