De perfecte allrounder, de bmw 320e Touring
De BMW 320e Touring kreeg onlangs een facelift, het was aan ons om deze 2023 uitvoering te testen.
De looks van de BMW 3 reeks touring zijn door de jaren heen niet drastisch veranderd, de 3 reeks blijft een sportief uitziende auto met strakke lijnen over heel de auto. De koplampen zijn veranderd maar geven toch het bekende BMW gevoel en uitstraling mee.
De iconische kofferklep komt hier ook terug, je kan de koffer volledig openen of indien je dit wenst kan je enkel het ruitje openen om zo nog extra materiaal snel en makkelijk in de koffer te plaatsen.
De BMW 320e Touring die wij getest hebben werd uitgevoerd in het Skyscraper grijs en met een Sensatec geperforeerd Cognac interieur. Deze combinatie zorgt voor een echte klasse uitstraling.
MOTOR
Onder de motorkap van de BMW 320e Touring vinden we een 2liter benzine motor en ook een elektromotor, samen leveren deze 204pk en 350nm koppel. Deze krachten komen op de achterwielen terecht waardoor deze 320e de sprint naar 100km/u doet in 7,9 seconden.
Dit zijn geen sportauto cijfers maar meer dan voldoende in het dagdagelijks verkeer.
Dankzij de plugin-hybride verbruikt deze 320e zeer weinig benzine, namelijk 3,2 liter per 100 km. Wil je deze cijfers behalen moet je wel zeker zijn dat de batterij voldoende opgeladen is want zonder de elektromotor moet de benzine motor veel meer werken waardoor het verbruik ook wel wat hoger zal liggen, reken dan op een 7 à 8 liter per 100km.
Rijcomfort
Het rijcomfort van deze BMW 320e Touring kan je niet beter beschrijven als een echte 'cruise' auto, deze auto komt tot zijn recht tijdens de langere ritten autostrade. Adaptive cruise control aan, muziekje op en laat de reis maar beginnen.
Ben je niet zo voor de lange ritten en gebruik je de 320e Touring enkel voor woon-werk verkeer? Dan is deze even subliem, in de stad of tijdens de lagere snelheden rij je volledig elektrisch, dit gaat vlot en is rustgevend.
De zitpositie in de BMW 320e is wat je kan verwachten van een Touring, laag maar eenmaal je in je stoel zit is het helemaal prima. Zachte en comfortabele zetels.
De rijervaring wanneer je de 320e in zijn sport stand zet is leuk en speels, in deze modus staat de benzine motor altijd aan. Het stuur wordt zwaarder en het gasrespons directer. Door de achterwielaandrijving wordt deze BMW dan wel wat speelser in de bochten maar geen paniek, een echte sportauto is deze zeker niet, je voelt in alles dat deze auto bedoeld is om comfort en veiligheid uit te stralen.
Interieur
Binnenin is deze BMW 320e Touring het meest veranderd met de huidige facelift.
Namelijk krijgt deze nu ook het grote 'curved' scherm die het interieur een echte meerwaarde geeft.
In dit groter scherm zitten echter twee schermen verwerkt, een middenscherm die overigens zeer scherp en groot is waardoor alle info goed zichtbaar is. En een ander scherm die net achter het stuur staat bedoelt als virtual cockpit, hier kan je ook nog spelen met verschillende layouts en info die je wil weergeven.
In dit groter scherm zitten echter twee schermen verwerkt, een middenscherm die overigens zeer scherp en groot is waardoor alle info goed zichtbaar is. En een ander scherm die net achter het stuur staat bedoelt als virtual cockpit, hier kan je ook nog spelen met verschillende layouts en info die je wil weergeven.
De voorzetels zijn comfortabel, ondersteunen je goed waar nodig & achterin plaats genoeg voor twee volwassenen. Het interieur is grotendeels in Cognac uitgevoerd met hier en daar wel zwarte accenten wat het dan ook wel wat zachter maakt.
Conclusie
Wil je plugin-hybride die de klasse en sportiviteit uitstraalt van BMW en bovendien zeer praktisch en zuinig is?
Dan heeft deze BMW 320e Touring echt alles wat je nodig hebt! Comfortabel, veilig, zuinig & klassevol!
Prijs
De BMW 320e Touring die wij mochten testen heeft een prijskaartje van
€ 43.400,00 incl BTW.