één van de 1500, wereldwijd!
Na een aangename test met de Polestar 2, was het tijd om eens de oudere maar wel krachtigere broer te testen!
De Polestar 1 is echt een stukje kunst, een heel strak design met natuurlijk hier en daar enkele kenmerken van Volvo/
De Polestar 1 die we mochten testen, had het prachtige mat grijze kleur in combinatie met de goud-gele accenten. Deze zijn terug te vinden op de remblokken, ze geven de Polestar een moderne look en feel. Over de remblokken gesproken, deze Polestar 1 staat maar liefst op 21 inch velgen, groot dus maar past perfect bij een sportauto zoals deze!
MOTOR
De Polestar 1 is eigenlijk een PHEV wat betekent dat deze wordt aangedreven door zowel een elektromotor alsook een benzine motor. De benzine motor is een 2.0l viercilinder die de voorwielen aandrijft daarnaast heeft de Polestar 1 ook nog twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Als deze twee samenwerken heb je dus een perfecte vierwielaandrijving.
Als de twee krachtbronnen alles samen op de baan zetten heeft deze Polestar 1 maar liefst 609 pk en 1000 nm koppel dit zorgt voor een sprint van 0 - 100 km/u in 4,2 seconden en dit voor een auto met een gewicht van 2,3 ton.
Als we kijken naar het verbruik van deze Polestar 1 kan je perfect 2 à 3 liter per 100 km verbruiken. Dit ook dus door het hybride systeem. Overigens kan je tot 150km volledig elektrisch rijden.
Rijcomfort
Het rijcomfort van deze Polestar 1 is comfortabel, ondanks dat dit een sportauto is en deze op 21 inch velgen staat. Het rijden is zeker niet zacht maar ook niet te hard, hier heeft Polestar een goed evenwicht in gevonden om zowel het sportief karakter alsook het comfortabele naar boven te brengen.
De vering kan je ook zelf manueel onder de motorkap gaan verdraaien waardoor deze harder of zachter wordt.
De vering kan je ook zelf manueel onder de motorkap gaan verdraaien waardoor deze harder of zachter wordt.
Het hybride systeem werkt prima, je voelt amper wanneer elektrisch overschakelt naar benzine en omgekeerd. Echter bij het sportief rijden op de sportstand komt de ware aard wel naar boven en wordt dit wel echt een sportauto die toch wel heel veel kracht op het asfalt kan drukken (1000nm!).
De zetels zijn comfortabel en zien er overigens zeer modern uit, ze ondersteunen je goed in alle omstandigheden. Achterin heb je niet veel ruimte dus voor kleine kinderen zal dit nog lukken, maar vier volwassenen zal je niet kunnen vervoeren in deze Polestar 1.
Interieur
Als we een kijkje nemen in het interieur merken we direct dat we in een Polestar zitten of in dit geval toch nog meer richting het Volvo interieur. Zoals het touchscreen scherm, het stuur, versnellingspook, zetels,... Maar dit is zeker niet slecht, het is een stijlvol en kwaliteitsvol interieur die tot in de puntjes afgewerkt is.
Wanneer je plaats neemt achter het stuur zie je het gekende stuur dat goed in de hand ligt, we zien ook een scherpe digitale teller unit die je kan aanpassen naar eigen wens.
Hier opnieuw weer ons favoriet accent zijn de goud gele gordels.
Conclusie
De Polestar 1 is een echt collectors item, er werden slechts 1500 stuks gemaakt, wereldwijd.
Rijervaring: niet zeer sportief, door zijn gewicht. Met zijn 609pk is hij zeker niet traag maar je voelt steeds dat dit geen lichtgewicht is.
Rijervaring: niet zeer sportief, door zijn gewicht. Met zijn 609pk is hij zeker niet traag maar je voelt steeds dat dit geen lichtgewicht is.
Dus moet je deze Polestar 1 kopen? Wij vinden alvast van wel! Uniek design, PHEV dus milieu vriendelijk en kracht genoeg om goed fun te hebben.
Prijs
De Polestar 1 is er vanaf € 149.000,00 incl BTW.