2021 Cupra Leon 2.0 TSi met 300pk!
Na de test van enkele weken geleden met de Cupra Leon Break 2.0 TSi is het nu de beurt aan de hatchback variant. De Cupra Leon met dezelfde 2.0 TSi motor en 300pk maar dit maal op de voorwielen in plaats van de 4Drive in de break variant!
Als we naar de looks kijken van deze Cupra Leon hatchback dan zien we weer de zeer agressieve lijnen die doorlopen van op de motorkap tot aan de koffer. Persoonlijk zijn we meer fan van de hatchback variant in plaats van de break versie.
Deze Cupra mag je zeker naast de Volkswagen Golf 8R zetten als we kijken naar het exterieur van deze auto, een waardige tegenstander.
Onze Cupra is uitgerust in het Grafenegrijs kleur, dit in combinatie met de gekende bronze accenten van Cupra zorgt echt voor een prachtig plaatje!
MOTOR
De Cupra Leon heeft onder de motorkap een 2.0 TSi benzine motor liggen die 300pk & 400nm koppel levert en dit allemaal doorstuurt naar de voorwielen. Als we een nadeel moeten noemen van deze Cupra is het dan ook juist dit. Moest deze Cupra het 4Drive systeem kunnen gebruiken van de break dan heb je geen gripverlies tijdens de natte koude wintermaanden. 
Niet te min doet deze Cupra Leon met zijn voorwielaandrijving vlot de 0-100 km/u in 5,7 seconden!
Het verbruik van deze Cupra Leon is 7,5l/100km en bij het sportievere rijgedrag gaat dit natuurlijk sneller naar boven richting de 9 à 10l/100km.
Rijcomfort
Het rijcomfort van de Cupra Leon hatchback is zeer goed voor een sportieve hatchback, in zijn comfort modus heb je zelfs het gevoel dat je met een gewone Seat Leon aan het rondrijden bent! Dus zeer comfortabel in zijn comfort stand.
Plaats je de Cupra in Cupra modus dan wordt alles leuker! Stuur wordt iets zwaarder en directer, de vering iets steviger maar nog steeds aangenaam en het geluid wordt versterkt door de geluidsinstallatie maar dit voelt wel oké aan! Niet overdreven maar doet het wel nog sportiever voelen!
Deze Cupra Leon is perfect voor dagelijks gebruik! Comfortabel, maar wanneer je dit wenst kan je de Cupra volledig sportief maken. En dit allemaal met genoeg zitruimte voor vier volwassenen!
De zetels krijgen ook de sportieve look maar eenmaal je in de zetels plaats neemt merk je hier niets meer van, je krijgt ondersteuning waar nodig en comfortabel tijdens de lange ritten.
Interieur
Binnenin merken we direct terug op dat we in een nieuwe Cupra zitten! Hoogwaardige afwerking, bronzen accenten aan de knoppen en over heel het interieur.
Een stuur die zeer goed in de hand ligt met de gekende start knop aan het stuur wat toch wel een meerwaarde is en zeker een must is om aan te duiden als optie! (Nee jammergenoeg komt dit niet standaard.)
Verder zien we terug de haarscherpe virtual cockpit waarbij je zelf de layout kan aanpassen met de info die je wenst te zien.
In het midden vinden we een groot en duidelijk touchscreen scherm met o.a. Apple Carplay, navigatie, auto info,...
Deze Cupra is een automaat en we vinden in de middenconsole de kleine versnellingspook terug die we ook al gezien hadden in de Golf R en die perfect past bij de stijl van Cupra! Strak design maar zeer goed in gebruik!
Conclusie
Is dit de must have Cupra?
In onze ogen wel! Niet te groot, dus makkelijk parkeren, 300pk is meer dan voldoende en zowel een sportief beest als een comfortabele cruiser om mee op reis te gaan!
Eindelijk ook nog eens een nieuwe performance auto met vier ECHTE uitlaten dat vindt elke autofanaat toch top?!
Het enige nadeel is dat deze Cupra voorwielaangedreven is maar na een tijdje rijden met deze auto kan je dit Cupra wel vergeven!
Prijs
Onze testwagen heeft een prijskaartje van €51.974,74 incl BTW.
En er is al een Cupra Leon 2.0 TSi vanaf €42.560,00 incl BTW.

Meer AUTOS...

Back to Top