Deze golf 8 even legendarisch als zijn voorgangers?
Onze testwagen was de nieuwe Volkswagen Golf 8 in de 'Life' uitvoering. De motor in deze uitvoering is een 1.5 eTSi met 150pk en 250nm. Dit, samengaande met een 7-versnelling DSG automaat zorgde voor een aangename rijervaring. Zoals we van de golf gewend zijn, beschikt ook deze nieuwe versie van een zeer goede wegligging, comfortabele ophanging en zitpositie. 
De DSG schakelt snel en sportief wanneer je dit wenst. De 1.5 eTSi is een mild-hybridversie wat betekent dat je de wagen niet moet opladen maar deze wagen wel gebruik maakt van een kleine elektromotor. Dit zorgt er ook voor dat het verbruik van de wagen daalt, tijdens onze test was het gemiddelde verbruik 5,5l/100km wat natuurlijk zeer zuinig is voor een 1.5l benzine motor.

Exterieur & design
De nieuwe Golf blijft in het algemeen de zelfde vorm behouden. De lijnen worden wat aangescherpt, het voornaamste verschil zit hem in de neus en aan de achterkant van de wagen. De lichten vooraan en achteraan zijn gewijzigd en de Golf spelt zijn naam voortaan volledig uit onder het centrale logo op de koffer.
De ruimte binnenin en in de koffer blijven ongeveer hetzelfde als zijn voorganger. De wijzigingen in het design lijken voor de meeste weggebruikers voldoende op te vallen om te zien dat het hier om een nieuwe Golf gaat, afgaande de blikken die we tijdens onze testweek over ons Dolphin Grey testwagen zagen kregen.
Interieur
Binnenin bevindt zich de grootste verandering, daar maakt de klassieke opstelling plaats voor een digitale revolutie in Golf-termen. Voortaan is het instrumentenpaneel standaard digitaal, het digitaal scherm achter het stuur is standaard 8,25 inch groot. De 'versnellingspook' voor de DSG-versnellingsbak is een klein pookje, omdat er geen mechanische link meer is tussen de hendel en de versnellingsbak.
De afwerkingskwaliteit in de nieuwe Golf is zeker even goed als de vorige versie, enkel en alleen werd alles in een modern jasje gestoken.
De grootste aanpassing is dat zo goed als alle knoppen vervangen zijn door touchscreen knoppen of een touchscreen scherm. Dit geeft in de cockpit wel een zeer modern en strakke uitstraling.
Conclusie
Is deze achtste generatie Volkswagen Golf opnieuw een waardige Golf? Ja, want ook nu zal hij weer heel wat nieuwe technologie introduceren. De grote aanpassing in het interieur met tal van technische snufjes zal erg worden gewaardeerd en maakt deze Golf een degelijke en waardige opvolger van de Golf 7. Het design aan de buitenkant kreeg een subtiele upgrade, maar zo behoudt de Golf zijn typische look.
Prijs
Onze Golf 8 1.5 eTSi Life had een prijskaartje van €39.160,00 incl BTW.

Meer AUTOS...

Back to Top