De krachtigste golf, 320pk in de golf 8 R
Enkele maanden geleden hadden we al eens de mogelijkheid om met de nieuwe Volkswagen Golf 8 te rijden en toen hadden we deze meer dan goed gekeurd!
Maar elke autoliefhebber weet ondertussen dat de Volkswagen Golf ook de sportievere varianten bezit zoals de GTI, GTD, GTE versies maar de meest krachtigste, brutale en sportieve Golf is zeker en vast de Golf 8 R.
Maar elke autoliefhebber weet ondertussen dat de Volkswagen Golf ook de sportievere varianten bezit zoals de GTI, GTD, GTE versies maar de meest krachtigste, brutale en sportieve Golf is zeker en vast de Golf 8 R.
Nu was de vraag, is deze Golf R even bruikbaar als dagelijkse auto?
Ons antwoord is zeer duidelijk "JA!".
De basis blijft nog steeds een solide en aangename Volkswagen Golf met voldoende plaats om 5 personen te vervoeren, een kofferruimte waar de boodschappen makkelijk in kunnen, maar dan met 320pk en vierwielaandrijving, dit zorgt voor eindeloos grip en eindeloos plezier!
De basis blijft nog steeds een solide en aangename Volkswagen Golf met voldoende plaats om 5 personen te vervoeren, een kofferruimte waar de boodschappen makkelijk in kunnen, maar dan met 320pk en vierwielaandrijving, dit zorgt voor eindeloos grip en eindeloos plezier!
MOTOR
De Volkswagen Golf 8 R heeft een 2.0 TSi (benzine motor) met 320 pk die het vermogen verdeeld over de vier wielen via het 4motion systeem.
Deze 2-liter benzine is ook gekoppeld aan de aangename en welbekende DSG automaat waardoor je amper voelt wanneer de auto van versnelling wisselt!
Het gemiddeld verbruik van de Golf R is 8,5l op 100km en bij het sportiever rijden gaat dit naar 11 liter wat wel te verwachten is in deze sportieve hatchback.
Rijcomfort
Het rijcomfort is aangenaam in de comfort modus en doet bijna denken dat je met de 'gewone' Golf aan het rijden bent. Maar als je de Golf R in zijn 'R' modus plaats wordt de vering zeer hard, gas respons sneller en het sturen wordt zwaarder en directer. De vering in deze modus is wel te hard voor Belgische wegen maar onze testwagen had de optionele "R-performance pack" die nog 2 extra modi heeft: drift modus, waar alle kracht naar de achterbanden gestuurd wordt en je dus de mogelijkheid hebt om met deze Golf te driften.
En dan heb je ook nog een extra modus die perfect is voor Belgische wegen en dat is de Nurburgring modus. Dit zorgt voor zachtere vering, maar tegelijk is dit z'n meest agressieve stand.
Je neemt plaats in comfortabele zetels, die je ook goed vastnemen tijdens het sportievere rijden!
En dan heb je ook nog een extra modus die perfect is voor Belgische wegen en dat is de Nurburgring modus. Dit zorgt voor zachtere vering, maar tegelijk is dit z'n meest agressieve stand.
Je neemt plaats in comfortabele zetels, die je ook goed vastnemen tijdens het sportievere rijden!
Interieur
Als we een kijkje nemen in het interieur merken we direct de gelijkenissen met de Golf 8, maar in deze R versie krijg je veel blauwe accenten, sportievere zetels en een sportiever stuur.
De Golf R heeft ook een virtual cockpit en een groot touchscreen scherm om alles duidelijk weer te geven voor zowel de passagiers als de bestuurder.
De Golf R heeft ook een virtual cockpit en een groot touchscreen scherm om alles duidelijk weer te geven voor zowel de passagiers als de bestuurder.
Conclusie
Wil je een Volkswagen Golf met tonnen grip & plezier? Neem dan zeker eens een kijkje naar de R versie van de Golf 8! Ook raden wij jullie aan om de optionele Akrapovic uitlaatsysteem aan te vinken, dit geeft een leuk geluid wat leuk meegenomen is in de tijden van verplichte filters en alle strenge regels.
De Golf 8 R kan je momenteel enkel in het zwart, wit & blauw kiezen maar wij zijn zeker en vast fan van het Lapiz Blue!
Prijs
Onze testwagen heeft een prijskaartje van €63.505,00 incl BTW.
Maar er is al een Golf 8 R vanaf €50.830,00 incl BTW.
Maar er is al een Golf 8 R vanaf €50.830,00 incl BTW.